Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 kwietnia 2018 r. w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W dniu 6 kwietnia 2018 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Sygnatura akt: II FSK 872/16. Właściciel nieruchomości, który wytwarza śmieci jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym.

Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za pojemnik

W dniu 24 kwietnia 2018 r. wydana została uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności odbierany z nieruchomości niezamieszkałej oraz wysokości opłaty zryczałtowanej za odbiór odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości rekreacyjnych. Sygnatura sprawy: 9.141.2018.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 lutego 2018 r. w przedmiocie określenia dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego do środowiska

W dniu 20 lutego 2018 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie określenia dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego do środowiska. Sygnatura akt: II OSK 1949/17. NSA orzekał w sprawie wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu generowanego przez kopalnię na terenach objętych planem miejscowym.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 listopada 2017 r. w przedmiocie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W dniu 8 listopada 2017 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Sygnatura akt: II FSK 2602/15. Nielegalne zamieszkanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, nie uzasadnia z tego tytułu powstania i wykonania w stosunku do działkowca obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 24 listopada 2017 r. w przedmiocie obowiązku uprzątnięcia zanieczyszczeń z chodnika stanowiącego wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego

W dniu 24 listopada 2017 r. uchwalona została uchwała Sądu Najwyższego w przedmiocie odpowiedzialność za szkody spowodowane zdarzeniem, do którego doszło w następstwie niewykonania przez właściciela nieruchomości, obowiązku uprzątnięcia zanieczyszczeń z chodnika stanowiącego wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Sygnatura akt: III CZP 38/17.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z dnia 5 grudnia 2017 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

W dniu 5 grudnia 2017 r. wydane zostało rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Rada Gminy podjęła uchwałę, w której zobowiązywała mieszkańców oddających odpady do  PSZOK do określenia pisemnego oświadczenia o miejscu i sposobie wytwarzania odpadów.

Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 września 2017 r. w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym

W dniu 12 września 2017 r. zapadły dwa wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym. Sygnatury: II FSK 623/17 oraz II FSK 543/17. Gmina próbowała się bronić przed unieważnieniem uchwał dotyczących stawki opłaty za gospodarowanie odpadami. Sąd oddalił skargi kasacyjne gminy, ponieważ uznał, że brak rzetelnych danych może być naruszeniem prawa.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z dnia 8 listopada 2017 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Spiczyn

W dniu 8 listopada 2017 r.  wydane zostało rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Spiczyn, numer: PN-II.4131.397.2017. Rada Gminy Spiczyn podjęła uchwałę, w której ogólnie określono, że właściciele nieruchomości są zobowiązani do pozbywania się nieczystości ciekłych w sposób systematyczny. Takie sformułowanie jest niedopuszczalne, bowiem nie wyznacza konkretnych terminów ich odbioru.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z dnia 13 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów

W dniu 13 października 2017 r. wydane zostało rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów, numer: PN-II.4131.351.2017. Wojewoda zakwestionował uchwałę, w której Zgromadzenie Związku Komunalnego ustaliło limit przyjmowanych odpadów komunalnych, w ramach uiszczonej opłaty od właścicieli nieruchomości.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z dnia 31 października 2017 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Oleszyce

W dniu 31 października 2017 r. zostało wydane rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego NR P-II.4131.2.236.2017. Wojewoda stwierdził nieważność załącznika do uchwały Rady Miejskiej w Oleszycach w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Oleszyce.

Wyrok Naczelego Sądu Administracyjnego z dnia 22 czerwca 2017 r. w przedmiocie określenia wysokości miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W dniu 22 czerwca 2017 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie określenia wysokości miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Sygnatura akt: II FSK 676/17. Wyrokiem NSA należy uznać, że opłaty za odpady ponosi również podmiot, który zajmuje nieruchomość bez tytułu prawnego. Uzasadnieniem dla takiego stwierdzenia są przepisy ustawy śmieciowej, w której pojęcie właściciela jest szersze niż w prawie cywilnym.

Publikacja: Wójt może zakazać przedsiębiorcy wywożenia odpadów komunalnych. Jednak nie zawsze - opinia r. pr. Dominiki Nosal, Dziennik Gazeta Prawna

W dniu 8 listopada 2017 r. na łamach czasopisma Dziennik Gazeta Prawna ukazał się artykuł pt. "Wójt może zakazać przedsiębiorcy wywożenia odpadów komunalnych. Jednak nie zawsze" autorstwa radcy prawnego Dominiki Nosal. Artykuł obejmuje tematykę odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w odniesieniu do zakazu prowadzenia takiej działalności.

Zmiana stosunków wodnych

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1121) właściciel gruntu, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej, nie może zmieniać stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku odpływu znajdującej się na jego gruncie wody opadowej, ani kierunku odpływu ze źródeł - ze szkodą dla gruntów sąsiednich. Wymogi te obowiązują także posiadaczy samoistnych oraz użytkowników wieczystych gruntów (art. 9 ust. 2 pkt 3 Prawa wodnego). W praktyce zmiany, o których mowa w ww. przepisie,  określa się jako „zmiany stosunków wodnych”.

Warsztat na temat możliwości wykorzystania ETV do zakupu innowacyjnych technologii w sektorze publicznym na TARGACH POL-EKO SYSTEM - r. pr. Michał Kuźniak

W dniu 17 października 2017 r. radca prawny Michał Kuźniak na TARGACH POL-EKO SYSTEM w Poznaniu prowadził warsztaty pt. "Możliwości wykorzystania ETV do zakupu innowacyjnych technologii w sektorze publicznym". Radca prawny Michał Kuźniak jest wykwalifikowanym ekspertem z zakresu prawa ochrony środowiska.

Wyrok NSA z dnia 16 lutego 2017 r. w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W dniu 16 lutego 2017 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Sygnatura akt: II FSK 3048/16. Właściciel nieruchomości odpowiada za niezabezpieczenie kontenerów  na selektywną zbiórkę odpadów przed dostępem osób postronnych. Spółdzielnia mieszkaniowa zadeklarowała selektywne zbieranie odpadów na terenie jej nieruchomości z podziałem na odpady mokre i odpady suche. Firma zbierająca odpady udokumentowała, że nie są one segregowane, tylko wymieszane.

Podstawy odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (czyli tzw. decyzji środowiskowej) niewątpliwie ze względu na swoją specyfikę charakteryzuje się szeroką autonomią, a w jego toku koniecznym jest dążenie do obiektywnego wyważenia interesów samorządowych i interesów inwestorów. Z uwagi na szczególną rolę takiego postępowania, jaką jest zminimalizowanie negatywnych skutków planowanego przedsięwzięcia na środowisko, trzeba odpowiedzenie na zasadnicze w tej kwestii pytanie: kiedy organ może odmówić wydania takiej decyzji? Zagadnienie to stało się także przedmiotem rozważań Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w wyroku z dnia 7 czerwca 2017 r., sygn. akt  IV SA/Po 121/17.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu z dnia 22.06.2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

W dniu 22 czerwca 2017 r. wydane zostało obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Strony

Filtr

Art. ustawy:

Typ treści: