Porady Prawne

Zmiana stosunków wodnych

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1121) właściciel gruntu, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej, nie może zmieniać stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku odpływu znajdującej się na jego gruncie wody opadowej, ani kierunku odpływu ze źródeł - ze szkodą dla gruntów sąsiednich. Wymogi te obowiązują także posiadaczy samoistnych oraz użytkowników wieczystych gruntów (art. 9 ust. 2 pkt 3 Prawa wodnego). W praktyce zmiany, o których mowa w ww. przepisie,  określa się jako „zmiany stosunków wodnych”.

Podstawy odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (czyli tzw. decyzji środowiskowej) niewątpliwie ze względu na swoją specyfikę charakteryzuje się szeroką autonomią, a w jego toku koniecznym jest dążenie do obiektywnego wyważenia interesów samorządowych i interesów inwestorów. Z uwagi na szczególną rolę takiego postępowania, jaką jest zminimalizowanie negatywnych skutków planowanego przedsięwzięcia na środowisko, trzeba odpowiedzenie na zasadnicze w tej kwestii pytanie: kiedy organ może odmówić wydania takiej decyzji? Zagadnienie to stało się także przedmiotem rozważań Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w wyroku z dnia 7 czerwca 2017 r., sygn. akt  IV SA/Po 121/17.

Utrata statusu odpadu

W pierwszej kolejności należy wskazać, że podstawowym kryterium utraty przez odpady statusu odpadów jest podanie ich odzyskowi, w tym recyklingowi (art. 14 ust. 1 ustawy o odpadach). Dopiero po tym procesie można sprawdzić, czy to co pojawiło się po odzysku spełnia ustawowe warunki, które muszą być spełnione łącznie.

Remediacja terenów zanieczyszczonych - słowniczek pojęć

remediacja: poddanie gleby, ziemi i wód gruntowych działaniom mającym na celu usunięcie lub zmniejszenie ilości substancji powodujących ryzyko, ich kontrolowanie oraz ograniczenie rozprzestrzeniania się, tak aby teren zanieczyszczony przestał stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, z uwzględnieniem obecnego i, o ile jest to możliwe, planowanego w przyszłości sposobu użytkowania terenu; remediacja może polegać na samooczyszczaniu, jeżeli przynosi największe k

Jak uniknąć remediacji?

Zwolnienie z obowiązku remediacji jest możliwe zarówno co do historycznych jak i aktualnych zanieczyszczeń powierzchni ziemi. Wymaga ono uprzedniego dokonania oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, w toku postępowania o wydanie przez RDOŚ decyzji ustalającej plan remediacji. Przy dokonywaniu tej oceny uwzględnia się w szczególności:

Sprawozdania w zakresie produktów, opakowań oraz gospodarki odpadami za 2014 rok

Zasady składania sprawozdań za 2014 rok nie są do końca jasne z uwagi na zmianę przepisów dotyczących tej problematyki (liczne nowelizacje ustaw). Brak złożenia sprawozdania obwarowany jest natomiast sankcją w postaci administracyjnej kary pieniężnej. Poniżej przedstawione zostały zasady, na jakich należało składać sprawozdania za 2014. Jeżeli wojewódzki inspektor ochrony środowiska wymierzając karę za brak sprawozdania za 2014 rok powoła się na inne przepisy, decyzja taka może być zakwestionowana w drodze odwołania.

Strony